Olga (Horrory z Hrádečku)

Olga (Horrory z Hrádečku)

Anna Saavedra
Dramaturgie: 
Scénografie: 

Co po mně chcete? Proč to chcete znovu vytahovat? Čekáte nějakou exhibici?  Portrét doby? Portrét hrdinky? Olga... Nejlepší přítel pro všechny časy, režimy i roční období. Tohle nesnáším. Když se lidi berou moc vážně. 

Obrazy ze života Olgy Havlové, který si sama nevybrala, ale který hrdě vzala za 
svůj. Anna Saavedra, autorka, která v rámci rezidenčního programu Divadla LETÍ 
napsala hru Tajná zpráva z planety matek, jejíž inscenaci již čtvrtou sezónu s 
úspěchem uvádí brněnské HaDivadlo, tentokrát věnuje svou pozornost osobnosti 
Olgy Havlové, někdejší první dámy disentu a první dámy této země.

TRAILER K INSCENACI ZDE

Premiéry: 23. března a 1. dubna 2016 ve Vile Štvanice

 

  • Olga (Horrory z Hrádečku) získala ocenění Inscenace roku v anketě Divadelních novin
  • Pavlína Štorková se umístila na 1. místě v kategorii ženský herecký výkon ve výroční anketě serveru i-divadlo.cz

  • Inscenace Olga (Horrory z Hrádečku) se umístila na 3. místě v kategorii inscenace roku ve výroční anketě serveru i-divadlo.cz 

  • Pavlína Štorková zvítězila v Cenách divadelní kritiky v kategorii Ženský herecký výkon
  • Anna Saavedra zvítězila v Cenách divadelní kritiky v kategorii Nejlepší poprvé uvedená česká hra roku 
  • Pavlína Štorková byla za roli Olgy v užší nominaci na Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon. Thálii nezískala, i tak však zveřejňujeme zdůvodnění nominace, které porota Cen Thálie uvedla: Postava Olgy ve stejnojmenné hře Anny Saavedry se přes svůj rozsah nejeví na první pohled jako vděčné herecké sólo - Olga neprochází prakticky žádným psychologickým vývojem, role nenabízí žádné vypjatě efektní dramatické situace, ve většině scén jako by Olga spíše "nahrávala" kolegům s výraznějšími party. Z této zdánlivé nevýhody se u Štorkové stává téma postavy - je jím neokázalost, nechuť předvádět se a exhibovat, pojetí života jako úkolu, kterému má člověk dostát bez ohledu na soukromá trápení. A stejně spolehlivě jako si její Olga Havlová dokáže nenásilně zjednat autoritu svým věcně ironickým způsobem, dokáže si Štorková svým střídmým, "staženým" projevem získat pozornost publika.

Další ohlasy z tisku:

"Nejde tu o překvapivé informace či o převratnou interpretaci mnohokrát propraného. Inscenaci v režii Martiny Schlegelové se ovšem daří divadelně zachytit podstatu Olžina bytí, její samozřejmý, leč nedeklamovaný feminismus, vnitřní sílu a hodnoty, které jako osobnost vyznávala a zosobňovala pro druhé.(...) Podařilo se připomenout Olgu i jako postavu veřejného života, po jejíž integritě zůstává prázdný prostor, na což nepřímo naráží i Havlovo mnhokrát opakované 'Olga?!'na konci hry, kdy poprvé zůstane viset ve vzduchu bez odpovědi." (Ester Žantovská, Hospodářské noviny, 4. 4. 2016)

"Tvůrci inscenace měli výborný nápad, když se rozhodli, že se nebudou pokoušet o žádné fyziognomické podobnosti Olgy a Václava Havla a spolehnou se jen na herecké vyjádření jejich charakterů. Olgu Hraje Pavlína Štorková a dokázala vytvořit její velmi neokázalý a autentický portrét, aniž by k tomu potřebovala jakoukoliv berličku vnější podobnosti. Ve Štorkové pojetí se poměrně přesně vyjevuje, že Olžiny uštěpačné glosy byly hlavně obranou před světem, hradbou, za níž skrývala své city a nejspíš i trápení. Hereččina fyzická křehkost kontrastuje s tím, jak postavě dokáže přirozeně vtisknout vnitřní sílu a sympatickou neústupnost. A její sebeironie je doslova motorem, který žene celou inscenaci, koření jednotlivé situace." (Jana Machalická, Lidové noviny, 19. 4. 2016)

"Horrory z Hrádečku nám představují impozantní osobnost, i osud ženy z masa a kostí. Jedná se o jednu z nejlepších premiér tohoto roku." (Marta Harasimowicz, Nový prostor, 25. 11. 2016) 

 

Upozorňujeme diváky, že v představení Olga (Horrory z Hrádečku) se kouří. Děkujeme za pochopení.