Rezidence

O Rezidencích

Rezidenční program pro dramatiky a autory je jednou z hlavních programových linií Divadla LETÍ. Základním principem je poskytnout rezidentům (dramatikům, režisérům atd.) finanční zázemí tak, aby mohli po nějaký čas, ideálně pak po jednu sezónu, v úzké spolupráci s divadlem vyvíjet text, inscenaci atd. Nedílnou součástí rezidence je také umělecké zázemí – úzká spolupráce s dramaturgií, případně možnost workshopů s herci atd. V kontextu českého divadla se jedná o program ojedinělý, který je však srovnatelný s běžnou praxí v zahraničí (např. rezidenční programy v Německu nebo v divadle Royal Court Theatre ve Velké Británii).

Rezidence v roce 2021

V době, kdy Divadlo LETÍ nemůže hrát pro veřejnost, veškeré své úsilí věnuje především svému rezidenčnímu programu a přípravě projektů, které zkoumají uvádění současných her mimo běžné divadelní prostory. Věříme, že nepřízeň této doby lze přečkat usilovnými přípravami dalších sezón a je možné ji využít jako inspiraci k hledání experimentálních forem, které umožňují divadelní činnost i s ohledem na případná preventivní omezení.

 

Audiowalk s Divadlem LETÍ

Vzhledem k nejistým výhledům znovuotevření divadel Divadlo LETÍ hodlá hledat způsoby jak i nadále prezentovat současnou dramatiku divákům naživo, a to i za dodržení bezpečnostních podmínek. Ideálním formátem se k tomu zdá být audiowalk. Divadlo LETÍ tedy směrem k jarním měsícům vyvíjí s dramatikem a kmenovým dramaturgem Davidem Košťákem hru, které se budou moci diváci zúčastnit jednotlivě a venku. Stejně jako v případě předešlých site specific projektů hra bude ohledávat možnosti imerzivního zážitku, v němž se diváci, potažmo posluchači, budou stávat součástí dění.

 

Nová hra Davida Jařaba

Dramatik a režisér David Jařab, s nímž Divadlo LETÍ o napsání nové hry jedná již delší dobu, přislíbil vývoj textu, jehož přípravná práce již započala a jehož finální verze by měla vzniknout v kalendářním roce 2021. Divadlo LETÍ od této rezidence očekává vznik tematicky provokativní žánrové hry, která může obohatit repertoár nejen VILY Štvanice, ale i dalších českých divadel.
Hru Divadlo LETÍ uvede v plnohodnotné premiéře v následujících sezónách v nastudování režiséra, jehož umělecké směřování dá nejlépe vyniknout kvalitám vzniklé hry.

 

David Košťák: Brecht

David Košťák je nejen kmenovým dramaturgem Divadla LETÍ, ale také jeho kmenovým dramatikem. Jeho text o Bertoltu Brechtovi bude navazovat na dramaturgickou linii Divadla LETÍ, která se věnuje výrazným osobnostem českého i světového společenského dění. Po divácky úspěšné a odbornou veřejností oceňované hře Olga (Horrory z Hrádečku) vzniká další text, jehož režie se ujme umělecká šéfová Divadla LETÍ Martina Schlegelová. Podobně jako v případě Olgy ani tentokrát nepůjde o dokumentární drama, ale o snahu postihnout esenci jeho osobnosti. Text bude Bertolta Brechta zkoumat optikou epického dramatu. Na základě faktických i uměleckých rešerší vznikne brechtovské drama, v němž je hlavní postavou sám Brecht. Hra se kromě jeho osobnosti však bude zaměřovat i na obecněji platná témata jako je materiální oportunismus a neschopnost jedince dostát vlastním morálním a politickým ideálům.

Hra, jejíž příprava a rešerše k ní právě probíhají, vznikne v kalendářním roce 2021 s plánovanou premiérou na jaře 2022.

Rezidence v roce 2020

Divadlo LETÍ slaví v roce 2020 patnáct let své existence. Své patnácté narozeniny se LETÍ rozhodlo oslavit netradičně.  Požádalo tři české a slovenské režiséry, aby napsali a inscenovali novou hru. Cílem je vytvořit nikoli čistě autorské projekty, ale texty, které by bylo možné přenést i do jiných inscenací. Texty vznikají v úzké spolupráci s dramaturgy divadla Davidem Košťákem a Marií Špalovou. 

HOMO 40 – Daniel Špinar a kolektiv
Nekompromisní koláž ze života gayů po čtyřicítce s nadhledem odkrývá zranění, která vznikají i uvnitř komunity samotné. Po více než deseti letech se na pozici autora i režiséra do Divadla LETÍ opět vrací Daniel Špinar se svým původním textem, který volně naváže na jeho autorskou prvotinu HOMO’06. Generace, která má svůj coming out již pár let za sebou, přichází se zpovědí ze života pražské LGBT komunity, jež občas dokáže být stejně tak nepřívětivá jako většinová společnost.

Premiéra: 21. 1. 2020 ve Vile Štvanice

Greta – Marián Amsler a kolektiv
Je rok 2028, planeta Země je na pokraji ekologického kolapsu. V letadle duchů se mladá dívka a její přítel, kteří jsou na výletě do Zelené země, potkávají s tajemným panem Jonášem, bývalým príma ministrem, který prchá před svou minulostí, a starší dámou Pěvkyní, která nepřestává doufat, že na severu najde svou ztracenou dceru. Původní česká hra věnovaná tématice klimatických změn. 

Premiéra: srpen 2020 na ostrově Štvanice

“Útěk z lesa sebevrahů” (pracovní název) – Kateřina Jandáčková

Les Aokigahara více známý pod názvem Les sebevrahů je fenoménem, který se stal inspirací již pro mnoho literárních i filmových děl. Místo, které v dávné minulosti sloužilo jako posvátné území pro rituální sebevraždy samurajů – seppuku, se ve 20. století díky knize Nami no Tō japonského autora Seichō Matsumoto, v níž dvojice nešťastně zamilovaných mladých lidí odchází do lesa spáchat společnou sebevraždu, stalo místem, kam se uchylují lidé trpící deziluzí ze současného světa a společnosti, aby se jakýmsi romantickým gestem rozloučili se svým životem. A na podobnou cestu se vydává i hlavní hrdinka hry.

Premiéra: říjen 2020 ve Vile Štvanice

Večeře s novou hrou 

Vedle tří regulérních inscenací LETÍ oslovilo také několik českých autorů, aby napsali původní krátké hry pro oblíbený formát scénických skic Večeře s novou hrou.

17. 2. 2020 – Tomáš Loužný: Adventure of a Lifetime

Rezidence v roce 2019

CAMPQClaudia Cedó, Joan Yago, Marie Nováková, David Košťák
Unikátní imerzivní inscenace při příležitosti 14. ročníku Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru. Scénář šestihodinové inscenace vznikal ve spolupráci čtyř mezinárodních autorů v rámci rezidenčního programu Divadla LETÍ a mezinárodního projektu Fabulamundi. Camp Q, jeden z mnoha táborů, v němž své útočiště našli příchozí z jiných planet: tajemné Fénické ženy, přeživší civilizace technicky pokročilých Zeyris a zvířecích Attas, jež i na planetě Zemi nepřestávají uctívat svoji královnu. Mají právo na místo mezi námi? Je jejich integrace v našich možnostech? 

Premiéra: 6. 6. 2019 na ostrově Štvanice 

Rezidence v roce 2018

Den závislosti – Tomáš Dianiška
Totálně romantická sci-fi komedie na motivy díla kultovního autora Philipa K. Dicka Nová hra Tomáše Dianišky na motivy života Philipa K. Dicka, spisovatele groteskní sci-fi literatury, která inspirovala filmy jako 12 opicBlade RunnerMatrix, či Věčný svit neposkvrněné mysli vznikla v Rezidenčním programu Divadla LETÍ.

Premiéra: 19. 4. 2018 ve Vile Štvanice 

Konec Faidry/Prosebnice – Marina Carr/Anna Saavedra
Současná adaptace antických mýtů o bájném Minotaurovi, vražedné touze, pokrytectví a osudu, kterému se nevyhneme, i když ho chceme vzít do vlastních rukou. Pandán k textu Konec Faidry irské dramatičky Mariny Carr vytvořila v rezidenčním programu česká autorka Anna Saavedra společně s hudebním skladatelem Ivanem Acherem. Společně nechaly zaznít novodobé Prosebnice připlouvající k pobřeží a žádající Thesea o azyl.

Premiéra: 2. 9. 2018 na ostrově Štvanice 

Večeře s novou hrou – Hana Lehečková: Trollí matka 

Premiéra: 18. 6. 2018 na ostrově Štvanice 

Rezidence v roce 2017

Kolíbání – Petr Erbes

Nový text českého autora napsaný přímo pro Divadlo LETÍ. Poetické a zároveň velmi provokativní pojednání o stavu dnešní společnosti očima představitele nejmladší autorské generace jsme uvedli jako další díl cyklu 8@8 

Premiéra: 11. října od 20 hodin ve VILE Štvanice.

Rezidence v roce 2016

Olga (Horrory z Hrádečku) – Anna Saavedra
Obrazy ze života Olgy Havlové, který si sama nevybrala, ale který hrdě vzala za 
svůj. Anna Saavedra v rámci rezidenčního programu napsala původní hru Olze Havlové, někdejší první dámě disentu a první dámě této země. Text zvítězil v Cenách divadelní kritiky v kategorii Nejlepší poprvé uvedená česká hra roku. Inscenace získala i celou řadu dalších ocenění (Inscenace roku v anketě Divadelních novin, 3. místo v kategorii inscenace roku ve výroční anketě serveru i-divadlo.cz, Pavlína Štorková zvítězila v Cenách divadelní kritiky v kategorii Ženský herecký výkon a umístila se na 1. místě v kategorii ženský herecký výkon ve výroční anketě serveru i-divadlo.cz).

Premiéra: 23. 3. 2016 ve Vile Štvanice

Horizont událostí – Lenka Lagronová
Scénické čtení prvních dvou částí zamýšlené trilogie Lenky Lagronové, která vznikala během tříletého projektu v rámci experimentální skupiny Kamily Ženaté. Uvedeno v rámci doprovodného programu stejnojmenné výstavy ve Venuši Švehlovka. Čtení navázalo na Horizont událostí I uvedený v červnu 2015 v Karlín Studios.

  1. ledna 2016 ve Venuši ve Švehlovce

Taxistyx / Přízrak – David Košťák / Saara Turunen
Dva texty, které vznikly v rámci rezidenčního programu jakožto dárek k 10. výročí Divadla LETÍ, vytvořily komponovaný večer na pokraji scénického čtení a regulérní inscenace.
Taxistyx – David Košťák
Vztah matky a dcery napříč světelnými lety očima debutujícího mladého autora. Poetická hra o různých formách nepřítomnosti.

Přízrak obyčejnosti – Saara Turunen
Hrdý buď žes Fin. Tragikomická zpověď mladé finské dramatičky, o hledání ideálního ostrova pro své vlastní já. Autorčina cesta z domova napříč kulturami s cynickým nadhledem vyvrací verše Johna Donna, že „žádný člověk není ostrov sám pro sebe“. 

Premiéra: 2. 5. 2016 ve Vile Štvanice

Rezidence v roce 2015

Divadlo LETÍ oslavilo v roce 2015 DesetiLETÍ své existence. Oslovilo proto celou řadu českých i zahraničních autorů, aby jako dárek napsali v rezidenčním programu původní hru na téma Praha – My na ostrovech a ostrovy v nás. V průběhu roku byly pak texty uváděny formou scénických skic.

Stabat Mater 1815 – 2015 – Iveta Horváthová

Pevniny (my body) – Ondřej Novotný 

Nový rukopis – Esteve Soler

Použití – Helena Eliášová

Štvanice – Kateřina Rudčenková 

Satanovy dcery – Viliam Klimáček

Silent House – Radmila Adamová

Rezidence v roce 2014

Sestup a vzestup pana B. (Třetí den) – Roman Sikora
Na úspěšnou hru Zpověď masochisty, která vznikla v rámci rezidenčního programu v roce 2011, navázal Roman Sikora tragikomedií o světě, v němž jsou ta nejdůležitější pravidla psaná tím nejmenším písmem. Pan B. se nespokojí s málem. Když něco dělá, musí to být pořádně. A když už nemůže být tím nejúspěšnějším bankéřem, bude alespoň tím nejúspěšnějším bezdomovcem. Pan B. totiž věří v neviditelnou ruku trhu, od které přijímá pohlavky i pohlazení.

Premiéra: 28. 11. 2014 ve Studiu Švandova divadla

Fraška a la krab – Milan Šotek 
Divadlo LETÍ tentokrát v rámci projektu Centrum současné dramatiky spolupracovalo se Slováckým divadlem v Uherském Hradišti, pro něž původní kabaretní hru napsal dramatik Milan Šotek. 

Premiéra 1. 9. 2014 na Malé scéně Slováckého divadla Uherské Hradiště 

Rezidence v roce 2013

Láska, pank a Nesmírnost – Ondřej Novotný 
Divadlo LETÍ v rámci projektu Centrum současné dramatiky spolupracovalo s brněnským HaDivadlem, pro které autor Ondřej Novotný v rámci rezidenčního programu napsal text zkoumající fenomén devadesátých let pohledem mladé generace. 

Premiéra: 13. 4. 2013 v HaDivadle Brno

Bomberka – Jiří Pokorný 

Divadlo LETÍ v rámci projektu Centrum současné dramatiky spolupracovalo s A Studiem Rubín, pro které dramatik Jiří Pokorný napsal třaskavou komedii na téma Evropské unie. 

Premiéra: 20. 11. 2013 v A Studiu Rubín

Rezidence v roce 2012

Mamma guerilla / Tajná zpráva z planety matekAnna Saavedra 
Divadlo LETÍ v rámci projektu Centrum současné dramatiky spolupracovalo s brněnským HaDivadlem, pro které v rámci rezidenčního programu autorka Anna Saavedra napsala původní hru, která se nekonformním a kritickým způsobem věnuje tématu mateřství.

Premiéra: 13. 5. 2012 v HaDivadle

Generační ikony
Mezinárodní projekt, jehož bylo Divadlo Letí hlavním organizátorem a který získal dvouletý grant z programu Evropské komise Culture 2007-2013, obsahoval mimo jiné rezidenci na téma generační ikony pro tři evropské dramatiky: českého autora Petra Kolečka, který napsal hru pro slovenské divadlo GUnaGU, slovenského dramatika Viliama Klimáčka, který napsal text pro vídeňské divadlo Wiener Wortstätten a pro Divadlo Letí vytvořil hru rakouský dramatik Bernhard Studlar. 

Poker Face – Petr Kolečko 
Cynická tragikomedie o přetvářce, pokřivených vztazích, ale i o „víře a lásce, která musí zvítězit nad lží a nenávistí“ a o pokeru. 

Premiéra: 30. 9. 2012 v bratislavském GUnaGU
 

iPlay – Bernhard Studlar → Divadlo LETÍ
Existenciální monolog pro tři herce je koláží, ve které se mísí poezie, ironický humor, spílání světu a nejintimnější pocity nejistoty a touhy se identifikovat. Inscenace byla koprodukcí Divadla LETÍ a brněnského HaDivadla 

Premiéra: 16. 10. 2012 v MeetFactory
 

Kill Hill – Viliam Klimáček 
Tragikomedie o skupině bohatých finančníků, relaxujících u surové počítačové hry KILL HILL™, která se tentokrát zvrhne.

Premiéra: 7. 11. 2012 v TAG Vídeň (Wiener Wortstaetten v koprodukci s TAG Vídeň)

Rezidence v roce 2011

Zpověď masochisty – Roman Sikora 
Divadlo LETÍ a Švandovo divadlo v rámci projekt Hyde Park oslovilo na rezidenci autora Romana Sikoru. Vznikla politicky nekorektní z převážné většiny monologická hra, která zpracovává téma masochismu v jeho nejširších možných kontextech a pohrává si se záměrnou dekonstrukcí jazyka. Text byl následně přeložen do řady cizích jazyků a dočkal sei několika zahraničních uvedení.

Premiéra: 26. 1. 2011 ve Studiu Švandova divadla 
 

Rezidence v roce 2010

Letí na letišti aneb Nebe nepřijímá 2010

David Gieselmann, Viliam Klimáček, Joe Penhall, Falk Richter

5 evropských autorů, 5 krátkých her, 5 režisérů, 1 místo a 1 téma – letiště. Inscenace složená z krátkých her, které přímo pro tento projekt napsali v ámci rezidenčního programu přední dramatici z různých evropských zemí Joe Penhall (Velká Británie), David Drábek (Česká republika), Falk Richter (Německo), David Gieselmann (Německo) a Viliam Klimáček (Slovensko). Jejich společným tématem je rychlé životní tempo dnešní Evropy a letiště jako konkrétní symbol tohoto životního stylu. Je to místo setkávání kultur i jednotlivců, ale i neuralgický bod současné společnosti, místo, které symbolizuje rychlost, flexibilitu, ale také ztrátu identity. Místo mimo čas a prostor. Pilotní inscenace projektu Centrum současné dramatiky, jehož hlavními iniciátory je Divadlo LETÍ, Divadlo Na zábradlí a Institut umění – Divadelní ústav pod záštitou Václava Havla.

Business Class – Joe Penhall

Electronic Love – Falk Richter

Já v Praze, játra v Londýně – Viliam Klimáček

Haló, what? – David Gieselmann

Chmýří – David Drábek

Premiéra: 21. 9. 2010 na Letišti Praha (Terminál 2), 24. 9. 2010 v Divadle Na zábradlí

Rezidence v roce 2009

Zazděná/Mauerschau – Barbora Vaculová
Text mladé české autorky vznikl v rezidenčním programu divadla LETÍ v rámci divadelního projektu Goethe Institutu s názvem After the Fall – Evropa po roce 1989. Cílem mezinárodního divadelního projektu After the Fall bylo připomenout dvacetileté výročí pádu berlínské zdi a důsledky tohoto převratu pro Německo a Evropu vůbec. Inscenace byla koprodukcí Divadla LETÍ a berlínských Spreeagenten.

Premiéra: 14. 9. 2009 ve Studiu Švandova divadla

Rezidence v roce 2007

Praha Letí – Marián Amsler a kol.
Autorský kabaret o tom, jak v supermarketu často ztratíme nejen směr, cestu nebo nákupní vozík, ale i přátele, lásku, ideály a někdy i sami sebe.

Premiéra: 1. 4. 2007 v Paláci Akropolis